Statut
Statut
Polskiej Izby Gospodarczej Rusztowań i Deskowań
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
Izba Gospodarcza pod nazwą: "Polska Izba Gospodarcza Rusztowań i Deskowań", zwana dalej "Izbą", działa na podstawie ustawy z dnia 30 maja 1989 r. o izbach gospodarczych (Dz.U. 2019, poz.579) i niniejszego Statutu oraz - wydanych na jego podstawie - wewnętrznych aktów prawnych.
§ 2
Izba posiada osobowość prawną.
§ 3
1. Siedzibą Izby jest miasto Warszawa.
2. Terenem działania Izby jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
3. Dla właściwego realizowania celów statutowych, Izba może prowadzić działalność poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 4
1. Izba używa pieczęci z napisem wskazującym jej nazwę i siedzibę.
2. Izba może ustanowić odznaki i medale honorowe oraz przyznawać je, wraz z innymi wyróżnieniami, osobom fizycznym i prawnym, zasłużonym dla celów obranych przez Izbę, lub dla samej Izby.
Rozdział II
Zadania Izby oraz sposoby i formy ich realizacji
§ 5
Izba jest organizacją samorządu gospodarczego, reprezentującą - w szczególności wobec organów państwowych - interesy gospodarcze zrzeszonych w niej podmiotów, prowadzących działalność gospodarczą - w zakresie tej działalności w dziedzinie budowlano-rusztowaniowej.
§ 6
Do zadań Izby należy w szczególności :
1. reprezentowanie interesów gospodarczych zrzeszonych w niej podmiotów,
2. kształtowanie i upowszechnianie zasad etyki w działalności gospodarczej w dziedzinie budowlano-rusztowaniowej,
3. wyrażanie opinii o projektach rozwiązań dotyczących funkcjonowania gospodarki,
4. uczestniczenie w procesie legislacyjnym - na zasadach określonych w odrębnych przepisach, w zakresie dotyczącym działalności budowlano-rusztowaniowej,
5. dokonywanie ocen wdrażania i funkcjonowania przepisów prawnych dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej,
6. uczestniczenie w procesie tworzenia warunków rozwoju życia gospodarczego,
7. wspieranie inicjatyw gospodarczych członków,
8. popieranie rozwoju kształcenia zawodowego, wspieranie nauki zawodu w zakładach pracy oraz doskonalenia zawodowego pracowników,
9. uczestniczenie - na zaproszenie organów państwowych - w pracach instytucji doradczo-opiniodawczych w sprawach działalności budowlano-rusztowaniowej,
10. organizowanie i stwarzanie warunków do rozstrzygania sporów w drodze postępowania polubownego i pojednawczego,
11. opiniowanie istniejących zwyczajów dotyczących działalności gospodarczej,
12. wyrażanie opinii o stanie rozwoju gospodarczego, w szczególności w dziedzinie działalności budowlano-rusztowaniowej.
§ 7
Izba realizuje swoje zada nia we wszelkich dostępnych sposobach i formach tj.w szczególności poprzez :
1. współpracę z organami władzy i administracji państwowej i samorządowej, organizacjami gospodarczymi i społecznymi, w zakresie reprezentacji interesów gospodarczych członków,
2. wypracowywanie, ulepszanie i propagowanie norm rzetelnego postępowania w działalności gospodarczej,
3. opracowywanie projektów aktów prawnych w zakresie funkcjonowania gospodarki,
4. opracowywanie opinii i ocen wdrażania i funkcjonowania przepisów dotyczących działalności budowlano-rusztowaniowej,
5. współpracę z organami oświatowymi w zakresie kształcenia, nauki i doskonalenia zawodowego,
6. delegowanie przedstawicieli Izby do udziału w pracach doradztwa i opiniodawstwa w zakresie zagadnień budowlano-rusztowaniowych,
7. tworzenie - na obszarze działania Izby - sądownictwa polubownego i struktur pojednawczego rozstrzygania sporów w działalności budowlano-rusztowaniowej,
8. reprezentowanie członków Izby w postępowaniu sądowym dotyczącym prowadzonej przez nich działalności gospodarczej,
9. prowadzenie działalności wydawniczej w zakresie statutowych zadań Izby.
Rozdział III
Członkostwo, prawa i obowiązki członka Izby
§ 8
1. Członkowie Izby dzielą się na:
- zwyczajnych,
- honorowych.
2. Członkiem zwyczajnym Izby zwany dalej członkiem mogą być osoby fizyczne i prawne, prowadzące działalność gospodarczą, w dziedzinie wskazanej w § 5 Statutu.
3. Członkiem honorowym może być każda osoba fizyczna, która wniosła istotny wkład w rozwój idei Izby lub w inny szczególny sposób zasłużył się Izbie.
§ 9
Osoby fizyczne, realizują prawa i wypełniają obowiązki członka Izby osobiście, a za osoby prawne działają w Izbie ich przedstawiciele.
§ 10
1. Podstawowym uprawnieniem członka Izby jest prawo do uczestniczenia w pracach Izby osobiście, lub przez wybranych do organów Izby przedstawicieli, w tym przede wszystkim w Walnym Zgromadzeniu Członków Izby.
2. Każdy członek Izby posiada bierne i czynne prawo wyborcze do organów Izby.
3. Członkowie Izby mają prawo domagania się od Izby reprezentowania ich interesów gospodarczych zarówno indywidualnych, jak i zbiorowych.
4. Członkowie Izby mają prawo domagania się od Izby realizowania wobec siebie statutowych zadań Izby.
§ 11
Do podstawowych obowiązków członka Izby należy:
1. przestrzeganie Statutu Izby, uchwał Walnego Zgromadzenia Członków Izby, Zarządu Izby i Komisji Rewizyjnej Izby, a także wewnętrznych aktów prawnych stanowionych przez organy Izby,
2. uczestniczenie w pracach Izby i jej organów,
3. przestrzeganie zasad etyki zawodowej i dobrych obyczajów panujących w branży,
4. godne reprezentowanie swym działaniem Izby,
5. regularne opłacanie składek członkowskich.
Rozdział IV
Sposób nabywania i utraty członkostwa Izby
§ 12
Członkowie założyciele Izby nabywają członkostwo z dniem zarejestrowania Izby.
§ 13
1. Nabycie członkostwa następuje w drodze uchwały Zarządu Izby w tym przedmiocie, podjętej w wyniku rozpatrzenia wniosku o przyjęcie na członka Izby i po złożeniu deklaracji członkowskiej oraz innych dokumentów wymaganych przez Zarząd Izby.
2. Nabycie członkostwa przez nowo wstępujących członków uwarunkowane jest opłaceniem wpisowego, którego wysokość ustala w drodze uchwały na dany rok- Zarząd Izby.
3. Od uchwały Zarządu Izby w przedmiocie odmowy przyjęcia na członka, przysługuje wnioskodawcy prawo złożenia odwołania do najbliższego Walnego Zgromadzenia Członków Izby, w terminie 30 dni od dnia otrzymania uchwały Zarządu Izby.
4. Godność członka honorowego nadaje na wniosek Zarządu Izby Walne Zgromadzenie Izby w drodze uchwały.
§ 14
1. Utrata członkostwa Izby następuje :
1. w wyniku złożenia pisemnego wypowiedzenia członkostwa z zachowaniem 3-miesięcznego okresu wypowiedzenia, potwierdzonego uchwałą Zarządu Izby o ustaniu członkostwa,
2. w wyniku skreślenia z listy członków Izby uchwałą Zarządu Izby w przypadku:
a/ zaprzestania przez podmiot działalności gospodarczej,
b/ uporczywego zalegania z opłatą składek członkowskich,
c/ zgonu członka Izby , będącego osobą fizyczną lub wykreślenia z właściwego rejestru członka, będącego osobą prawną,
3. w wyniku wykluczenia z Izby uchwałą Zarządu Izby w przypadku:
a/ naruszenia zasad etyki zawodowej lub dobrych obyczajów panujących w branży,
b/ naruszenia postanowień Statutu, uchwał organów Izby i wewnętrznych aktów prawnych Izby,
c/ działania na szkodę Izby lub jej członków,
2. Od uchwał Zarządu Izby w przedmiocie utraty członkostwa, w przypadkach o których mowa w ust.2a i 2b oraz w ust. 3 a, b i c członkowi przysługuje odwołanie do najbliższego Walnego Zgromadzenia Członków Izby, w terminie 30 dni od dnia otrzymania uchwały Zarządu Izby.
Rozdział V
Organy Izby, zakres ich uprawnień, tryb ich wyboru i okres kadencji
§ 15
1. Organami Izby są :
1. Walne Zgromadzenie Członków Izby zwane dalej Walnym Zgromadzeniem,
2. Zarząd Izby zwany dalej Zarządem,
3. Komisja Rewizyjna zwana dalej Komisją.
2. Kadencja organów Izby trwa 4 lata.
3. Przepis § 9 Statutu stosuje się odpowiednio.
§ 16
1. Walne Zgromadzenie jest najwyższą władzą Izby.
2. Walne Zgromadzenie Członków Izby tworzą członkowie Izby.
3. Każdemu członkowi Izby przysługuje w Walnym Zgromadzeniu jeden glos.
4. Przepis § 9 Statutu stosuje się odpowiednio.
§ 17
Do kompetencji Walnego Zgromadzenia należy w szczególności :
1. uchwalanie statutu Izby oraz jego zmian,
2. ustalanie kierunków działania Izby i ocena ich realizacji przez Zarząd,
3. ustalanie zasad sprawowania reprezentacji interesów gospodarczych członków Izby,
4. rozpatrywanie rocznych sprawozdań Zarządu Izby z merytorycznego i finansowego wykonania zadań i ich zatwierdzanie,
5. wybór i odwoływanie członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
6. udzielanie absolutorium ustępującemu Zarządowi za okres jego kadencji,
7. rozstrzyganie w innych sprawach przekazanych na mocy niniejszego Statutu do kompetencji Walnego Zgromadzenia, w tym rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu Izby,
8. uchwalanie zasad ponoszenia i wysokości składek członkowskich,
9. zatwierdzanie preliminarza planu finansowego i planu pracy na rok następny,
10. ustalanie ograniczeń dla Zarządu w dysponowaniu środkami pieniężnymi, poza zatwierdzonym przez Walne Zgromadzenie planem finansowym,
11. podejmowanie decyzji o likwidacji Izby.
§ 18
1. Walne Zgromadzenie - zwyczajne lub nadzwyczajne - zwołuje Zarząd Izby.
2. Zwyczajne Walne Zgromadzenie zwołuje Zarząd raz w roku, nie później niż do dnia 30 czerwca danego roku, natomiast nadzwyczajne - w miarę potrzeby z własnej inicjatywy, lub na wniosek co najmniej 30 członków Izby w terminie 2 miesięcy od daty złożenia wniosku.
3. Walne Zgromadzenie zwołuje się pisemnym zawiadomieniem o terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad - drogą elektroniczną z potwierdzeniem odbioru, co najmniej na dwa tygodnie przed jego odbyciem.
4. Pierwsze Walne Zgromadzenie odbywają założyciele na posiedzeniu zwołanym w celu uchwalenia Statutu Izby - po dokonaniu tego aktu; jego odbycie nie wymaga spełnienia wymogów, o których mowa w ust. 3 powyżej.
5. Decyzje Walnego Zgromadzenia zapadają w formie uchwał.
§ 19
1. Zarząd Izby wyznacza każdorazowo pierwszy i drugi termin Walnego Zgromadzenia.
2. Uchwały Walnego Zgromadzenia zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków Izby w pierwszym terminie, a w drugim - zwykłą większością głosów, bez względu na liczbę obecnych członków.
3. Głosowanie na Walnym Zgromadzeniu jest jawne, za wyjątkiem spraw dotyczących wyboru Zarządu Izby i Komisji Rewizyjnej Izby oraz w sprawach członkostwa w Izbie.
4. Zarząd Izby ustala w drodze regulaminu wewnętrznego inne - nie określone w Statucie - zasady odbywania obrad Walnego Zgromadzenia.
§ 20
1. Zarząd Izby jest organem wykonawczym Izby.
2. Zarząd kieruje działalnością Izby i reprezentuje ją na zewnątrz.
3. Zarząd składa się z członków w ilości od 3 do 7, wybranych w głosowaniu tajnym przez Walne Zgromadzenie.
4. Każdemu członkowi Zarządu przysługuje w Zarządzie jeden głos. W przypadku równej ilości głosów decyduje głos Prezesa Zarządu.
5. Zarząd podejmuje uchwały zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy jego członków.
6. Członkowie Zarządu nie mogą wchodzić w skład Komisji Rewizyjnej Izby.
7. Przepis § 9 statutu stosuje się odpowiednio.
8. Mandat członka Zarządu wygasa z chwilą dokonania wyboru nowego Zarządu.
9. Utrata mandatu członka Zarządu w trakcie kadencji następuje w wyniku:
- odwołania członka Zarządu przez Walne Zgromadzenie,
- zrzeczenia się mandatu,
- utraty członkostwa członka Izby w Izbie.
§ 21
Do kompetencji Zarządu należy w szczególności:
1. realizowanie bieżącej działalności Izby,
2. ustalanie zasad, metod i środków realizacji uchwał Walnego Zgromadzenia i ich wykonywanie,
3. opracowywanie rocznych planów finansowych i planów pracy,
4. wykonywanie przyjętych przez Walne Zgromadzenie planów, o których mowa w punkcie 3 powyżej,
5. zarządzanie majątkiem Izby,
6. podejmowanie działań zmierzających do pozyskiwania środków finansowych na funkcjonowanie Izby i realizowanie jej statutowych zadań,
7. decydowanie w sprawach członkowskich,
8. stanowienie w formie uchwał, wewnętrznych aktów prawnych obowiązujących w Izbie, tj. regulaminów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania Izby i jej organów, w tym tworzenie wewnętrznych struktur organizacyjnych Izby,
9. przyjmowanie i podejmowanie zobowiązań,
10. wnioskowanie do Walnego Zgromadzenia o wyrażenie zgody na podejmowanie czynności przekraczających zakres zwykłego zarządu,
11. składanie Walnemu Zgromadzeniu corocznych sprawozdań z działalności Zarządu i Izby oraz z wykonania rocznych planów pracy i planu finansowego Izby,
12. podejmowanie decyzji w sprawach pracowniczych, pracowników, dla których Izba jest pracodawcą, w rozumieniu przyjętym przez Kodeks Pracy,
13. powoływanie ekspertów, specjalistów, doradców, pełnomocników Zarządu i Izby oraz komisji roboczych - specjalistycznych, spośród członków Izby - w celu realizacji statutowych zadań Izby,
14. powoływanie aparatu pomocniczego do wykonywania prac Zarządu w postaci Biura Izby, określanie jego struktury, zasad funkcjonowania, zatrudniania i wynagradzania pracowników,
15. zwoływanie Walnych Zgromadzeń,
16. reprezentowanie Izby wobec organów władzy, administracji publicznej rządowej i samorządowej, organizacji społecznych, politycznych, gospodarczych oraz innych organizacji i instytucji krajowych i zagranicznych.
§ 22
1. Zarząd powołuje spośród siebie Prezesa Zarządu Izby, do dwóch V-ce Prezesów i do 4 członków. Członkowie Zarządu wybrani na Pierwszym Walnym Zgromadzeniu dokonują tego ukonstytuowania się bezpośrednio po wyborze na pierwszym posiedzeniu Zarządu.
2. Sposób ukonstytuowania się Zarządu, zasady Jego pracy i funkcjonowania, tworzenia w Jego łonie struktur wewnętrznych tj. komisji roboczych - specjalistycznych, o których mowa w § 21 pkt.13 do realizowania - sporadycznie lub permanentnie - zadań Zarządu innych niż wymienione w Statucie kompetencji roboczych Zarządu - określa regulamin Zarządu przyjmowany przez Zarząd w formie uchwały i zatwierdzony przez Walne Zgromadzenie Członków Izby.
§ 23
1. Komisja Rewizyjna składa się z 3-5 członków wybranych w głosowaniu tajnym przez Walne Zgromadzenie.
2. Członkowie Komisji wybierają spośród siebie Przewodniczącego Komisji.
3. Członkowie Komisji nie mogą wchodzić w skład Zarządu Izby.
4. Każdemu członkowi Komisji przysługuje w Komisji jeden głos. W przypadku równej ilości głosów decyduje glos Przewodniczącego Komisji.
5. Przepis § 9 Statutu stosuje się odpowiednio.
6. Przepis §20 ust. 8i9 Statutu stosuje się odpowiednio.
§ 24
1. Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy nadzorowanie i kontrolowanie działalności finansowej Zarządu Izby oraz zgodności działań tego organu z prawem, Statutem, regulaminami Organów Izby i uchwałami Walnego Zgromadzenia.
2. Komisja Rewizyjna ma prawo wyboru biegłego rewidenta przeprowadzającego badanie sprawozdania finansowego.
3. Komisja Rewizyjna podejmuje uchwały zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej 3 jej członków.
4. Szczegółowe zasady pracy Komisji Rewizyjnej określa regulamin, przyjmowany przez Zarząd w formie uchwały.
Rozdział VI
Sposób ustalania wysokości składek i ich wpłaty oraz uzyskiwania innych środków finansowych na koszty utrzymania i działalności Izby
§ 25
1. Wysokość składek członkowskich na okres od jednego do następnego zwyczajnego Walnego Zgromadzenia, ustala każdorazowe zwyczajne Walne Zgromadzenie Izby.
2. Składki członkowskie należy wnosić w oparciu o wystawioną przez Zarząd notę statutową do 20. każdego następnego kwartału, za poprzedni kwartał - na konto bankowe Izby. Zaleganie z zapłatą składek członkowskich ponad 3 miesiące jest ciężkim naruszeniem obowiązków członka Izby.
3. Składki członkowskie są podstawowym źródłem przychodów finansowych Izby.
4. Ustalanie rocznego planu finansowego Izby i planu jego realizacji następuje przede wszystkim w oparciu o spodziewane wpływy z tytułu składek członkowskich.
§ 26
Majątek Izby powstaje :
- ze składek członkowskich,
- z darowizn,
- ze spadków,
- z zapisów,
- z dotacji,
- z własnej działalności,
- dochodów z majątku Izby,
- z działalności gospodarczej
- wpisowego
§ 27
Wszystkie przychody finansowe Izby mogą być przeznaczone na pokrywanie kosztów utrzymania i działalności Izby.
§ 28
Działalność finansowa Izby jest realizowana przez Zarząd, na podstawie przyjętego na dany rok planu finansowego i planu jego realizacji - odpowiedzialność Zarządu za prawidłowość podejmowanych decyzji jest wyłączna, w tym zakresie członkowie Izby nie odpowiadają ani majątkiem swoich przedsiębiorstw, ani swoim własnym.
§ 29
Do składania w imieniu Izby oświadczeń woli w zakresie spraw majątkowych upoważnieni są łącznie dwaj członkowie Zarządu Izby.
Rozdział VII
Zakres i przedmiot działalności gospodarczej
§ 30
1. Izba prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji, handlu i usług.
2. Izba prowadzi działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji celów statutowych.
§ 31
Przedmiot działalności gospodarczej Izby zawarty jest w załączniku do Statutu.
Rozdział VIII
Zasady dokonywania zmian statutu, rozwiązania Izby i przeznaczenia jej majątku w razie likwidacji Izby
§ 32
Zmiana Statutu następuje uchwałą Walnego Zgromadzenia podjętą przy obecności co najmniej połowy członków Izby większością głosów - 50 % + 1 głos.
§ 33
Zmiana statutu nie może dotyczyć istotnych zmian zadań Izby.
§ 34
Zmiana Statutu wymaga ujawnienia w KRS.
§35
Izba ulega rozwiązaniu w wyniku uchwały - w tym przedmiocie - Walnego Zgromadzenia, podjętej przy obecności co najmniej 75 % członków Izby większością 3/4 głosów.
§ 36
W wyniku powzięcia uchwały, o której mowa w § 31 Statutu, Zarząd Izby ustanowi likwidatora, który wykona postanowienia niniejszego Statutu dotyczące przeznaczenia majątku Izby, pozostałego po jej rozwiązaniu.
§ 37
1. Likwidator dokona zbycia majątku Izby i z uzyskanych w ten sposób środków pokryje w pierwszym rzędzie koszty likwidacji.
2. W razie braku środków Izby na pokrycie kosztów likwidacji, zostaną one pokryte ze środków członków Izby, do czego likwidator ich wezwie.
3. W przypadku pozostania środków - po zaspokojeniu kosztów likwidacji - likwidator dokona ich przekazania na rzecz Izby Gospodarczej, której zadania statutowe mają charakter najbardziej zbliżony do zadań określonych w niniejszym Statucie.
Załącznik do Statutu PIGRiD - Przedmiot działalności gospodarczej Izby :
1. Kształcenie ustawiczne dorosłych i pozostałe formy kształcenia, gdzie indziej niesklasyfikowane.
2. Działalność związana z organizacją targów i wystaw.
3. Działalność związana z rekrutacją i udostępnianiem pracowników.
4. Reklama.
5. Badania i analizy techniczne.
6. Działalność w zakresie projektowania budowlanego, urbanistycznego, technologicznego.
7. Doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania.
8. Badanie rynku i opinii publicznej.
9. Prace badawczo-rozwojowe w dziedzinie nauk technicznych.
10. Działalność związana z bazami danych.
11. Przetwarzanie danych.
12. Działalność edycyjna w zakresie oprogramowania.
13. Działalność w zakresie oprogramowania pozostała.
14. Działalność związana z informatyką pozostała.
15. Reprodukcja komputerowych nośników informacji.
16. Reprodukcja nagrań wideo.
17. Reprodukcja nagrań dźwiękowych.
18. Działalność graficzna pomocnicza
19. Działalność wydawnicza pozostała.
20. Wydawanie nagrań dźwiękowych.
21. Wydawanie czasopism i wydawnictw periodycznych.
22. Wydawanie książek.
23. Działalność komercyjna pozostała gdzie indziej nie sklasyfikowana.